schema’s
- -
- -
Na dit Carnaval van identiteiten is het tijd voor intimiteit: textielkunstenares Suzanne Corcessin neemt de zaal met stillevens in beslag met een participatieve installatie rond huid en veren. Ze nodigt het publiek uit om zijn stempel, of beter gezegd zijn veer, te drukken op een collectief werk dat verwijst naar de stillevens die zo kenmerkend zijn voor de 17e eeuw.
Corcessin groeide op in het landelijke westen van Frankrijk en ontwikkelde al vroeg een gevoeligheid voor de natuur en een kritische blik op culturele verhalen. Ze leerde traditionele technieken zoals weven, breien en zeefdrukken aan La Cambre en volgde een opleiding tot verenbewerkster bij Maison Lemarié, lid van het prestigieuze Métiers d’Art de Chanel.
Haar praktijk nam een conceptuele wending aan de Design Academy in Eindhoven. Ondergedompeld in een onderzoeksgerichte omgeving begon ze te experimenteren met een meer politiek geëngageerde methodologie, waarbij ze esthetiek als plaats van macht en culturele onderhandeling in vraag stelde en de grenzen tussen ambacht en kunst verder vervaagde.